Saturday, March 31, 2007

Tersenyumlah

Sebahagian besar para pemikir beranggapan bhw tertawa dan tersenyum adalah salah satu factor yg paling kuat dlm meningkatkn kualiti kerja dan daya kreativiti seseorang.

Abu Darda' r.a. berkata" "Aku memenuhi hatiku dgn satu unsur dr kebatilan - iaitu senda gurau yg harus/mubah - dgn tujuan utk membuatku lbh bersemangat dlm mengerjakn perkara yg haq (spt ibadah dll)."

Ahli hikmat berkata: "Tersenyumlah kpd org yg yg menghutangimu, mrk akan bertoleransi kepadamu. Dan tersenyumlah kpd kawanmu, maka mereka akan jadi pembelamu."

Dlm buku "al-Aqdul Farid" ada disebutkn bhw: "Yohana dan Syam'un adalah org2 hawariyin (sahabat2 Nabi Isa as). Adapun sifat Yohana adalah periang dan Syam'un ini bertolak belakang.

Iaitu klu sifat Yohana periang dan beliau tidak pernah menghadiri satu majlis pn tanpa tertawa dan berkelakar yg dpt membuat org2 di sekitarnya ikut tertawa dan gembira.

Manakala Syam'un pula tidak pernah pn menghadiri satu majlis pun tanpa menangis dan membuat org2 di sekelilingnya ikut menangis. Kemudian Syam'un berkata kepada Yohana:
"Betapa hairannya aku kenapa engkau tertawa seolah2 semua pekerjaanmu sudah selasai."

Yohana menjawab: "Dan akupun hairan kenapa engkau byk sekali menangis seolah2 engkau sudah berputus asa dari rahmat Tuhanmu.:

Kemudian Allah SWT menurunkn wahyu kpd Nabi Isa as: "Sesungguhnya di antara dua perilaku (perilaku Syam'un dan Yohaan) yg plg aku sukai adalah perilakunya Yohana"

Syaikh al-Asmui' berkata: "Dgn amal pekerjaan kita dpt sampai (kpd apa yg kita inginkn) dan dgn kata2 yg MANIS (TERSENYUM) kita memperoleh dgn mudah (apa yg kita inginkn).

- dipetik dr buku "Di celah-celah badai kesukaran... Tersenyumlah" oleh Dr. 'Aidh Abdullah al-Qarni, pengarang buku bestseller "Jgn Bersedih".

No comments: